Podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania obrony cywilnej określa międzynarodowe prawo wojenne, zwłaszcza Protokół dodatkowy I z 1977 r. do Konwencji Genewskich z 1949 r. o ochronie ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych, ratyfikowany przez Polskę dopiero 19 września 1991 r. jako 110 państwo, mimo że była jego współautorem i współinicjatorem.
". . . określenie " obrona cywilna " oznacza wypełnianie wszystkich lub niektórych zadań humanitarnych, mających na celu ochronę ludności cywilnej przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych i przezwyciężanie ich bezpośrednich następstw, jak również zapewnienie warunków koniecznych do przetrwania"
Zadaniami obrony cywilnej są:
art. 61 protokołu dodatkowego I do Konwencji Genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r.,
dotyczącego ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych
Organizację oraz zasady przygotowania i realizację zadań obrony cywilnej regulują wewnętrzne przepisy każdego kraju. Normy międzynarodowego prawa wojennego mają zastosowanie przede wszystkim w okresie trwania konfliktu zbrojnego.
Obrona cywilna jest elementem systemu obronnego państwa i stanowi kompleks przedsięwzięć o charakterze planistycznym, organizacyjnym, szkoleniowym, inwestycyjnym, materiałowo-technicznym i zaopatrzeniowym. Przedsięwzięcia te są realizowane przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz jednostki organizacyjne.
Obrona cywilna ma na celu ochronę ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej, dóbr kultury, ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny oraz współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwaniu ich skutków.
Centralnym organem właściwym w sprawach obrony cywilnej jest Szef Obrony Cywilnej Kraju, którego na wniosek ministra właściwego ds. spraw wewnętrznych powołuje Prezes Rady Ministrów.
Do zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju należy:
Terenowymi organami obrony cywilnej w administracji rządowej i samorządowej są wojewodowie, starostowie, wójtowie oraz burmistrzowie i prezydenci miast jako szefowie obrony cywilnej województw, powiatów i gmin. Zakres działania w/w organów reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.
Do ważniejszych zadań Starosty jako Szefa Obrony Cywilnej Powiatu należą:
System Wykrywania i Alarmowania oraz System Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach w powiecie
System Wykrywania i Alarmowania (SWA) jest przygotowany do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa i po wprowadzeniu stanów nadzwyczajnych. Może być także rozwijany na podstawie zarządzeń terenowych szefów obrony cywilnej w czasie wystąpienia rozległych, nadzwyczajnych zagrożeń ludności i środowiska oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów.
System Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach (SWO) funkcjonuje w stanie stałej gotowości państwa (w czasie pokoju).
Na terenie powiatu pleszewskiego działa zintegrowany system wykrywania i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania, zwany dalej Systemem Ostrzegania i Alarmowania (SOA).
Do zadań realizowanych przez Starostę w ramach działania Systemu należą:
W przypadku rzeczywistego zagrożenia, po usłyszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego należy niezwłocznie włączyć odbiorniki radiowe lub telewizyjne w celu uzyskania szczegółowych informacji.
Ze sposobami zachowania się w różnych sytuacjach kryzysowych mogą Państwo zapoznać się w zakładce "Materiały dla ludności".
Żródła:
Obronność państwa stanowi bardzo ważny element zarówno jego polityki wewnętrznej, jak i zagranicznej. Potwierdzeniem tego jest szczególna pozycja problematyki obronnej w funkcjonującym systemie prawnym i nakładanie zadań o charakterze obronnym na wiele organów państwowych i samorządowych, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne.
Samorządy realizują zadania obronne w ramach systemu obronnego państwa, współtworząc podsystem niemilitarny oraz podsystem kierowania dla własnych organów władzy ogólnej (wójta gminy, burmistrza, starosty, marszałka).
Czynią to pod zwierzchnictwem wojewody, który w czasie stanów nadzwyczajnych kieruje realizacją zadań obronnych, na terenie województwa oraz koordynuje i kontroluje działalność organów władzy publicznej oraz innych jednostek działających na terenie województwa, jak również może nakładać na samorządy zadania oraz nakazywać dokonywanie określonych wydatków.
System obronności Rzeczypospolitej Polskiej (system obrony narodowej) to całość sił i środków przeznaczanych przez państwo do realizacji zadań w dziedzinie obronności, odpowiednio do tych zadań zorganizowanych, utrzymywanych i przygotowywanych.
System obronności (obrony narodowej) RP składa się z trzech podsystemów (elementów):
System obronności bazuje na całym potencjale narodowym Rzeczypospolitej Polskiej i jest ściśle sprzężony z sojuszniczym systemem bezpieczeństwa NATO, zwłaszcza w wymiarze militarnym.
Ustawowo kierowanie i koordynacja wykonywania zadań obronnych realizowanych przez wszystkie szczeble samorządu terytorialnego oraz przez wojewódzką administrację zespoloną i niezespoloną odbywa się na terenie województwa i spoczywa jednoosobowo w rękach przedstawiciela terenowej administracji rządowej - wojewody.
Głównym zadaniem samorządów w ramach realizacji zadań obronnych jest: organizowanie cywilno-gospodarczego wsparcia układu militarnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami właściwych organów nadrzędnych oraz potrzebami sił zbrojnych własnych i sojuszniczych, a przede wszystkim zapewnienie ochrony ludności oraz porządku publicznego na administrowanym terenie, przez wszystkie możliwe do wykorzystania siły i środki wspólnoty terytorialnej z uwzględnieniem ścisłego współdziałania między organami administracji publicznej wszystkich szczebli.
Za realizację zadań obronnych w powiecie odpowiedzialność ponosi starosta. Zadania te realizuje w trzech stanach gotowości obronnych państwa:
Podczas wykonywania zadań obronnych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa starosta organizuje system stałego dyżuru oraz główne stanowisko kierowania.
System stałego dyżuru organizowany dla zapewnienia operatywnego kierowania całokształtem realizowanych zadań w czasie podwyższania stanów gotowości obronnej państwa oraz w czasie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny. Celem organizacji stałego dyżuru jest zbieranie informacji o aktualnej sytuacji obronnej w powiecie, przyjmowanie zadań, poleceń i informacji z wojewódzkich ogniw kierowania państwem oraz szybkie i sprawne powiadamianie osób odpowiedzialnych za osiąganie wyższych stanów gotowości w powiecie.
Główne stanowisko kierowania starosty tworzy się we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa, w celu zapewnienia wykonywania zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym i obroną państwa.
Zadania obronne samorządów wynikają z art. 5 konstytucji oraz szeregu ustaw
i przepisów wykonawczych, do najważniejszych z nich zaliczamy m.in.:
Wymienione akty prawne określają podstawowe zadania obronne organów administracji publicznej, w tym samorządu terytorialnego.
Żródła: